Koronabehandlingen ved Skedsmotun

Av
DEL

MeningerSom pårørende er jeg svært kritisk til kommunens håndtering av koronasmitten. Etter mitt skjønn har kommunen ikke opptrådt tilstrekkelig tydelig for å skåne beboerne. Forebyggende smittevern og smittesporing har vært mangelfull. Det kan virke som informasjonen har sviktet i flere ledd.

Den 21. mars fikk jeg en SMS fra Lillestrøm kommune. De ønsket min e-postadresse, da de pårørende daglig skulle få informasjon.

Et flott tiltak, men dette har ennå ikke skjedd... Situasjonsrapport har vi fått via TV2 og RB.

Jeg har snakket med demensavdelingen, der min far bor, flere ganger. Personalet er enestående på alle måter.

Det er sørgelig og graverende at et så enkelt smittevernutstyr som et munnbind, ikke straks ble tatt i bruk, når smitten var konstatert. De demente trenger hjelp til vask, påkledning, mating, tannpuss osv. Nærkontakten med pleierne er selvsagt svært stor. Smitteoverføringen skjer begge veier. Beboerne er svaklige og er mer mottagelige for smitte. Beboerne fikk oppholde seg i fellesarealet.

Fokus på smittevern, isolasjon og testing må ivaretas. Ansatte jeg har snakket med, hadde ikke fått beskjed/påbud om å bruke smittevernsutstyr, da det ennå ikke var konstatert smitte i avdelingen.

Jeg har tatt kontakt med Lillestrøm kommune (koronatelefonen), men fikk til svar at Skedsmotun kunne kontaktes. Der har jeg ikke fått svar. Derfor dette avisinnlegget. Hvem har og tar ansvar i denne vonde tiden?

Når koronapandemien engang glir over, må det evalueres og lages en beredskapsplan.

Artikkeltags