
FORTVILET: Daglig leder Tomas Brødreskift mener kravet om tilbakebetaling av forskningsmidlene er for strengt. (Foto: Vidar Sandnes) Foto: Vidar Sandnes
Les også
FORTVILET: Daglig leder Tomas Brødreskift mener kravet om tilbakebetaling av forskningsmidlene er for strengt. (Foto: Vidar Sandnes) Foto: Vidar Sandnes
LANDER PÅ MARS: Nasas nye kjøretøy «Perseverance» lander på Mars torsdag denne uken. Deler av kjøretøyet består av norsk teknologi som er utviklet ved Forsvarets forskningsinstitutt på Kjeller. Foto: FFI
KVANTESPRANG: Lørenskog-ordfører Ragnhild Bergheim (Ap) mener T-baneprosjektet har tatt et kvantesprang med det siste vedtaket i fylket, og advarer mot å stoppe utredningsarbeidet nå. Her ved kollektivterminalen i Lørenskog sentrum, der det ligger an til at T-banen uansett vil få et stoppested. Foto: Torstein Davidsen
Oslomet: Romeriksregionen blir selvsagt taperen i dette spillet. Alle andre løsninger enn Kjeller vil gi et betydelig mindre tilbud til befolkningen og vil heller ikke kunne etableres med en sterkt ledelseskraft, skriver innsenderen. Foto: Lisbeth Lund Andresen
KALDT, MEN DET VAR ENDA KALDERE FØR: Årets januar bød på en form for kulderekord – men det har vært atskillig kaldere før. Bildet er fra Movatn nær grensa til Nittedal. Foto: Torstein Davidsen
LANDEMERKE: Forskningsreaktoren JEEP II på Kjeller ble stengt i 2019 etter funn av korrosjon på flere elementer. Atomavfallet det nå er inngått avtale om kommer fra forgjengeren JEEP 1, som var i drift på 50-tallet. Foto: NTB
STOLPER: De støyende arbeidene vil blant annet bestå av å banke ned stolper til rekkverk i bakken.
På vei til jobb ble en forbipasserende stanset på dette fortauet på Åråsen halv åtte tirsdag morgen. På norsk sa den skadde: Ring politiet! Foto: Nina Skyrud
NY BUTIKK: Rune Clasen og Kari Helene Hagen. Würth skal åpne ny butikk på Kjeller. Foto: Lisbeth Lund Andresen
STARTET: Bakke AS har startet med graving og utbedring av veien i nærheten av det planlagte boligprosjektet. Det får beboere i området til å rase. Foto: Lisbeth Lund Andresen
TILGJENGELIG FOR ALLE: Dette kartutsnittet, som er hentet fra Lillestrøm kommunens hjemmesider og viser forurensede området, er tilgjengelig for alle. De ulike fargene på kartet viser områder med forurensing/søppeldeponier.
BONUS: Rektor ved OsloMet, Curt Rice, kunne tirsdag informere de ansatte om at de får 10.000 kroner i bonus som takk for arbeidet deres under koronapandemien. Foto: Lisbeth Lund Andresen
FARLIGERE: Anette Hemmingby sitter i trafikkgruppa i FAU, og mener det nye planlagte rekkverket langs Fetveien vil bidra til å gjøre skoleveien enda farligere enn den allerede er. Foto: Tina Aardahl
OsloMet har sitt hovedbøle i Pilestredet i Oslo, men skal reetablere seg på Romerike etter vedtaket om å flytte ut av lokalene på Kjeller. Foto: Roald, Berit
TOMT: Assisterende butikksjef ved Kiwi Kjeller, Kristin Hoel Tysten, sier at det ble helt tomt for hvetemel torsdag. Neste varelevering er ikke før på lørdag. Foto: Pia Charlotte Fredriksen
SLAPP TROLIG UNNA: Sjåføren sjekkes av helsevesenet, men er trolig ikke alvorlig skadd, opplyser politiet fredag. FOTO: Siren Gunnarshaug
UTFORDRINGER: Rådgiver Siri Dovland ved Kjeller skole forteller om større forskjeller blant elevene, hvor stadig flere lykkes, men hvor de som faller utenfor utagerer mer enn tidligere. Foto: Lisbeth Lund Andresen
Tydelig standpunkt: For Lillestrøm Venstre vil det fortsatt være viktig å benytte enhver anledning til å fremheve mulighetene som Kjeller flyplassområde utgjør for en ny, grønn bydel uten flyplass, skriver innsenderen fra Lillestrøm Venstre.Foto: Hans Olav Nyborg
BEKYMRET: Lone Kjølsrud og Himanshu Gulati ble ikke beroliget av svaret fra Knut Arild Hareide. De er bekymret for barnas sikkerhet langs Fetveien ved Kjeller skole. Foto: Tina Aardahl
STÅR DER I DAG: På eiendommen, som er et tidligere småbruk, er det noe boligmasse.
Byggeplaner: Her er en oversikt over utbyggingsområdet på Kjeller. ILLUSTRASJON: Bakke AS/ Meinich arkitekter Foto: Romerikes Blad
Frøydis Ulvin (fra v.), Finn Terje Skyrud, begge fra stiftelsen, prosjektleder leder for Kjellerprosjektet Gerrit Mosebach og kommunikasjonsrådgiver Stig Ervland i Lillestrøm kommune, og Roald Hansen, også i styret for stiftelsen Kjeller flyhistoriske kulturpark. . Foto: Lisbeth Lund Andresen
Lykkes Norge med å selge sine F-16-fly, kan det bety arbeid med klargjøring av disse ved KAMS, Kjeller. Foto: omas Moss ¬
Stephan A Nicolas og kona frykter de nye boligene blir veldig høye. Her står han i Elvengveien, der parets bolig skimtes på høyre side. De 48 boligene kommer til venstre, rett på andre siden av veien. FOTO: HELLE KARTERUD
TRAFIKKFARLIG: Lone Kjølsrud og Himanshu Gulati reagerer på at dette er skoleveien til mange skolebarn. Et smalt fortau med tungtrafikk dundrende forbi er ikke godt nok, og nå vil de ta saken til stortinget. Foto: Tina Aardahl
MARERITT: Aina Johansen opplevde alle foreldres mareritt da hun fikk telefon om at datteren hennes hadde stupt ut i Fetveien på vei til skolen med sykkel. Foto: Tina Aardahl
Frøydis Ulvin i Tiger Moth Foto: Privat
UTBYGGING OG BEVARING: Politikerne ønsker både flytrafikk og boligutvikling på Kjeller. Foto: Hans Olav Nyborg
MANGE SPØRSMÅL: Tirsdag svarte kommunen på spørsmål fra innbyggerne om utvikling av Kjeller flyplass. Det kom inn mange spørsmål. Foto: Hans Olav Nyborg
Folk strømmet til Kjeller for å se flyene. Mange ville se når Lufthansas gigantfly Junker G38 tok turen innom. Foto: FLO Kjeller
VIL BEVARE FLYPLASSEN: Ungdomsrådet har kommet med en enstemmig uttalelse om Kjeller flyplass. Dette er et arkivbilde, som ble tatt før koronatiden. F.v. Tom Olufsen, Johakim Tromsdal, Sigurd Salvesen, Tobias Aleksander Sveum Isaksen, Daniel Evjebråten, Linnea Bell Larsson og Hamid Abed. Foto: Stine Løkstad
KJELLER: Onsdag ble saken om Kjeller flyplass sin framtid behandlet i Hovedutvalg for miljø og samfunn. Foto: Øystein Hagland
KJELLER FLYPLASS: – Dette er en utrolig viktig sak. Vi blir opprørt, når vi ikke opplever at administrasjonen har framlagt objektive fakta, sier John Eirik Laupsa, generalsekretær i Norges Luftsportforbund. Foto: Hans Olav Nyborg
KJELLER: Flyplass-området kan bli en stor, ny bydel i framtida. De nye innbyggerne skal reise minst mulig med bil, er kommunens visjon. FOTO: Øystein Hagland, Riksantikvaren Foto: Romerikes Blad
STORT OMRÅDE: Det er fortsatt knyttet stor spenning til hva som skjer med flyplassområdet på Kjeller som er på størrelse med et område mellom Slottet og Sørenga i Oslo. Grunneierne tror på å kombinere gammelt og nytt. Foto: Mark Purnell, Invisio,
SKUFFET: Finn Terje Skyrud i Stiftelsen Kjeller flyhistoriske kulturpark. Foto: Lisbeth Lund Andresen
INGEN OPERATIV FLYSTRIPE: Kommuneadministrasjonen foreslår ingen flytrafikk på Kjeller. Foto: Hans Olav Nyborg
HAR BILER, MANGLER FOLK: Avdelingsleder for Recover Nordic AS på Kjeller og Jessheim, Thomas Grime (t.v.), og salgs- og markedsdirektør i Recover, Espen Karsrud, søker etter mer enn 20 ansatte. Foto: Bjørn Ivar Bergerud
DRIVER GODT: Salgskonsulent Espen Andresen (til venstre) og daglig leder Kenneth Hoff i SNORRE Data As har fått en god start på året, og satser nå på å videreutvikle sin digitale tilstedeværelse.
SNAKKET MED STORTINGSPRESIDENTEN: Barna på Kjeller skole stilte spørsmål til stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen. Her er det Francis Konow Ollendorff (12, stående i midten) som stiller spørsmål. Foto: Lisbeth Lund Andresen
Kjemper fra krigen: Fredag 8. mai går disse flyene, Piper L-4 «Grasshopper», i lufta fra Kjeller flyplass for å markere 75 år siden frigjøringen av Norge. Foto: Knut Johannes Støvne
VANT KAMPEN: OsloMet blir på Romerike, men flytter fra Kjeller til Lillestrøm sentrum. Det er ordfører Jørgen Vik svært fornøyd med. Foto: Tom Gustavsen
TRE ETASJER: Alle boligene går over tre etasjer, og fra den øverste etasjen skal man ha god utsikt over boligene foran. Foto: EVE Images
UTSATT: Denne vinteren har en gruppe fjerdeklassinger ikke fått svømmeundervisning. Bak fra venstre: Cedric Chan-Gully, Adrian Sande Edlund, Emrik Tawan Elvsaas Skansen, Sebastian Bondestad Stenseth, Tom Eric Griesfeller, Johanne Brevik Navarsether, Lykke Natalie Andresen Brekke, Mattis Veum Ramse, Maja Miftafoutdinova og Guri Skansen. Foran fra venstre: Evander Hansen Solhaug, Matheo Aasen Bergskaug. Foto: Vidar Sandnes
Landlig: Slik ser Block Watne for seg at boligprosjektet Havretoppen på Kjeller skal se ut.
TRENGER STØRRE PLASS: Kjeller skole har i dag to klasser per trinn. Nå foreslår kommunen å bygge ut skolen. Foto: Vidar Sandnes
DEMENSPLASSER REDDET: Glenn Due-Sørensen (H) er fornøyd med at dagsenterplassene ved Åråsveien blir bevart inntil videre. Foto: Bjørn Ivar Bergerud
SELGER FLEST: Mobile Kjeller har for andre året på rad solgt flest Mazdaer i hele Norge. Torsdag denne uken ble de feiret med kake og fest.
TRENGER TRYGGE RAMMER: – For personer med demens er det viktig å ha trygge rammer og gjenkjennbare omgivelser, sier Glenn Due Sørensen (H). Foto: Bjørn Ivar Bergerud