– Jeg har egentlig bare lyst til å takke. Det er på grunn av alle de trofaste kundene mine at jeg har kunnet holde på så lenge som jeg har gjort. Jeg har rett og slett vært utrolig heldig, sier Ina Nymoen.

Gått over all forventning

I ganske nøyaktig 30 år har hun jobbet tett på kunder som frisør i Lillestrøm. Hun startet karrieren sin som lærling hos det som den gang het "Sissel og Kristins frisør", hvor hun også endte opp med å jobbe i nærmere 18 år, før hun nærmest ved en tilfeldighet startet opp sin helt egen salong i 2014.

– Jeg trivdes kjempegodt både som ansatt og med å leie stol, men jeg fant til slutt ut at jeg måtte finne på noe annet hvis jeg ikke skulle gå igjen i veggene der. Litt tilfeldig, og ganske raskt fikk jeg tilbud om å overta en salong i Solheimsgata fordi "Ninas herre- og dameklipp" som holdt til der skulle gi seg. Da tenkte jeg bare at jeg fikk hoppe i det, og sånn ble det, sier Nymoen.

Hun åpnet dermed dørene til Inas salong i Solheimsgata 1, hvor hun også har vært de siste åtte årene. Det har ifølge Nymoen selv gått over all forventning.

– Man er jo gjerne to når man starter noe helt nytt sånn, men jeg bygget opp alt fra scratch, helt alene, og fikk det jammen til med glans. Det er klart at Nina la ting til rette for meg, og ikke minst ga hun meg også troen på at jeg kunne få til dette, så jeg skylder henne en stor takk. Henne, og alle de fantastiske kundene som fulgte meg over til ny salong, og som har kommet til etterpå, sier Nymoen.

Luksusproblem

Når hun nå, fra og med fredag 1. juli, legger ned driften av Inas salong og saksa på hylla for godt, er hun ikke i tvil om det blir litt rart. Hun er likevel trygg på at avgjørelsen er den rette.

– Det blir selvfølgelig veldig rart, men det er en tid for alt. Av helsemessige årsaker har jeg blitt anbefalt å gi meg, og det må jeg lytte til. Skal jeg finne på noe annet å drive med før jeg blir for gammel er dessuten tiden inne nå, sier Nymoen.

Hun forteller også at hun har hatt et luksusproblem med stadig nye kunder som har kommet innom.

– I tillegg til mange faste kunder, har det også stadig dukket opp nye ansikter som har blitt anbefalt å komme til meg. Det er jeg selvfølgelig uendelig takknemlig for, men tidvis har jeg nok hatt litt for mye å gjøre.

– Det er helt åpenbart et fantastisk luksusproblem, og jeg er så takknemlig for alle samtaler, tårer og sistekramper jeg har delt med kundene mine opp gjennom. Vi har vært gjennom både fødsler, bryllup, skilsmisser og dødsfall, og jeg pleier å si at jeg har fått ganske mange ekstra år på grunn av alle sistnevnte som er delt i salongen. Det er kundene mine som har gjort at jeg har lyktes med drømmen min, og det må jeg bare få takke av hele mitt hjerte for, sier Nymoen.